Eksperiment: Halvveis i uka! Også kjent som dagen jeg svidde middagen.

Nå er vi over halvveis i uka, og i dag skjedde det noe som gjorde at jeg stoppet opp og tenkte meg litt om.

Jeg sved maten.

De som kjenner meg, burde vite at dette faktisk hender rett som det er. Vanligvis er ikke det noe problem. Men på 420 kr i uka, har vi råd til å kaste to middager? (Og spørsmål nummer to: Hvorfor så vi det ikke komme at jeg kom til å ødelegge noe minst én gang?)

Jeg skulle bruke store deler av maten vi har igjen i en shepherd’s pie. Dette blir middag i to dager, så da slipper vi å lage mat i morgen. Woho! Jeg har aldri laget denne retten vegetar før, og heller aldri uten hjelp fra samboeren, så dette ble spennende!

Steg 1 var lett og velkjent. Skjær opp potetene i biter så de koker fortere, og sett dem på samtidig som du koker opp linsene. Fint, flott, lett. Helt til jeg oppdaget hvor mye linsene svellet. Ups, jeg hadde visst kokt opp dobbelt så mye som jeg trengte. Jaja. Da får det bli linser til middag i morgen også… Og fryse ned halvparten av paien? Hm. Vi finner ut av noe.

Så begynte jeg på linsesausen. Det var heller ikke noe stort problem, jeg har da laget tomatsaus før – løk og hvitløk, litt hjemmekokt kyllingfond, oppi med boksen med tomater. Flott. Og så putte oppi halvparten av linsene, strålende. Oi, potetene er ferdig, jeg får begynne å stappe dem, da! To spiseskjeer smør og to eggeplommer gjør dette til en fin og glatt mos. Dette har alltid samboeren gjort, gøy å få prøve det selv! Ups, jeg har glemt å røre i….

Å. Nei. Nei!

Tomatsausen er svidd i bunnen.

Jaja, jeg har jo dobbelt så mye linser! … men jeg er tom får kålrot, da. Og nesten tom for gulrot. Og den andre boksen med tomater trenger jeg til helgen. Og…

Nei. Jeg kan ikke begynne på nytt. Da får jeg bare prøve å redde dette her, da.

Sånn her så det ut nedi kjelen etter at den hadde fått ligge i vann i en halvtime…:

WP_20151105_18_41_06_Pro

Dette er heldigvis ikke første gang jeg driter meg ut på kjøkkenet. Generelt er jeg rimelig klønete (bare se da jeg skulle lage vårruller for første gang…), så jeg har erfaring med å svi ting og å prøve å redde det etterpå. Hvorfor vi ikke har budsjettert med minst én ødelagt middag, lurer jeg på… Jeg passet på å ikke røre opp det svidde i bunn, og så tømte jeg sausen over i en annen kjele for å fortsette å koke den. Men ofte har jeg rett og slett måttet kaste maten og begynne på nytt.

I dag hadde jeg ikke den muligheten. Hvis jeg kastet ut dette, så ville jeg kastet bort to dager med middag. Ikke bare ville det ha medført en veldig kjedelig middag i dag, men det er faktisk ikke sikkert vi hadde hatt nok mat til å vare ut uka.

For oss er dette et prosjekt. For mange er det hverdagen.

Heldigvis gikk det bra i dag, men den tanken festet seg litt hos meg, altså.

WP_20151105_19_01_49_Pro

(Nei, det skal ikke tyte saus opp over potetmos-lokket. Men man skal strengt tatt ikke brenne sausen heller. Saksøk meg.)

Ok, nok filosofering. Her kommer en oppsummering om ukens måltider, hvis noen skulle være interessert!

På mandag lagde vi pasta med linser med smaksetting fra kyllingfonden vi lagde samme dag. Det er en helt grei middag, og det ble rester til lunsj neste morgen.

Tirsdagens frokost ble rugsprø med to egg, og til middag spiste vi noe vi aldri har laget før, nemlig flatbanket, sammenrullet kylling. Da gikk halvparten av kålroten og halvparten av kyllingen. So far, so good. Ingen middagsrester-luns, men det får man heller overleve.

Onsdag kom, og rugsprø med ost og agurk ble både frokost og lunsj. Til middag lagde vi pai og brukte opp sisten av den hele kyllingen, og jeg innså at vi kanskje budsjetterte litt vel lite ost og smør. God pai, da. Vi spiste med en liten salat av kinakål, tomat og agurk.

WP_20151104_15_08_33_Pro

Og i dag, torsdag, ble det altså shepherd’s pie. Den ble god, altså, selv om det ble litt lite fyll i forhold til potetmos.

Som en oppsummering så langt kan jeg si at jeg begynner å bli lei rugsprø med ost, så om eksperimentet skal repeteres, tror jeg nesten at vi må finne på noe mer kreativt til frokost. Vi må også regne med at vi bruker mer ost, og også at jeg ødelegger minst deler av en hel middag.

Vil du ha oppskrift på de to siste dagenes paier? Si fra, så kan det være det kommer!

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

