Oppskrift: Pasta med linser – vegetar!

Hei hå! Nå er det jammen lenge siden jeg har lagt ut noe her, men jeg snublet over en oppskrift på en gryterett som var såpass annerledes og spennende at jeg bare må dele den. Vanligvis når jeg lager linserett, så lager jeg asiatisk-inspirert suppe (den kan dere nok forvente en oppskrift på fremover), men jeg hadde lyst til å prøve noe nytt. Jeg snublet over oppskriften her, og dere får en norsk, litt enklere versjon!

 

Utstyr:

  • To kjeler
  • Sil eller liknende (kan sløyfes, men gjør det lettere)

Ingredienser (havner vel på omkring 40 kr, dette her):

  • En boks tomatpuré eller finhakkede tomater (Rema 1000, 8 kr)
  • 1,25 dl / en boks røde eller grønne linser (125 dl om de er tørre, en boks om de er hermetisert – 12 kr for en boks)
  • En løk (2 kr – pro tip: Kjøp i løsvekt!)
  • To fedd hvitløk (1 kr)
  • 1/2 pose hakket, frossen spinat (5 kr, Rema 1000)
  • 250 gram pastaskruer (4 kr, Rema 1000 – kan erstattes med hva som helst annet av pasta)
  • En gulrot (2 kr)
  • En stang stangselleri (3 kr)
  • Kanel, salt og pepper – og litt rødvin, hvis du har.

WP_20150205_006

Den flasken på bildet som det står «5 flasker rødvin» på, er genial! Den inneholder like mye smak som fem flasker rødvin, allerede kokt ned og konsentrert. Man trenger ikke mer enn en slump – omtrent en spiseskje – for å få god smak på maten.

Fremgangsmåte:

Start med å ha en t-skje kanel og linsene i en kjele med omtrent 2,5 dl vann – nok til at det dekker linsene. Skjær løken i to og skrell den, og skjær en av halvdelene i to igjen, og putt den kvarte løken oppi vannet med linsene. Hvis linsene er tørre, skal de koke til 2,5 dl har blitt absorbert; hvis ikke, kan de bare få ligge der og koke til pastaen er ferdigkokt.

Neste steg: Ha pastaen i en gryte og kok den etter anvisningen på pakken. Og her kommer trikset: Bruk en sil som passer over til gryta, sett den over gryta og tin spinaten i silen! Dette kalles for damping. Eventuelt kan du bruke en egen kjele eller mikrobølgeovn, men dette var en veldig kjekk måte.

WP_20150205_007

 

Når dette koker, er det på tide å hakke opp resten av grønnsakene. Finhakk stangselleri, gulrot og en halv løk og ha i en bolle. Mos eller finhakk de to hvitløksfeddene også.

WP_20150205_008

Når pastaen er ferdig kokt, heller du den over i noe. Jeg helte den over spinaten for å hjelpe til med den siste biten av tiningen.

Ha grønnsakene over i den tomme kjelen og stek med litt olje. Det tar ikke mer enn et par minutter før dette er ferdig. Ha over tomatpureen og krydre godt med salt og pepper, og hell på 1,5 dl til med vann. Smak til med salt til du synes det smaker godt, og la det stå og koke i fem minutter, til vannet har kokt bort igjen.

Hell av vannet fra linsene. Kast løken. Ha pastaen, spinaten og linsene i samme gryte som tomatsausen og bland godt.

WP_20150205_010

 

Rør ved svak varme til det er blandet godt og alt er varmt. Maten er klar!

Server gjerne med parmesan hvis du har.

WP_20150205_011

 

 

Dette innlegget ble publisert i 0-40 kr, 30-60 min, Middag, Oppskrifter, Vegetar. Bokmerk permalenken.

2 svar til Oppskrift: Pasta med linser – vegetar!

  1. Lappedamen sier:

    Snublet over din blogg i dag. Kjempefin og enkel forklaring. Denne skal jeg anbefale for min datter og hennes venner som nettopp har flyttet for seg selv og skal lage mat på egen hånd. Jeg linker til din blogg. Håper det er i orden?

Legg igjen en kommentar

