Oppskrift: Omelett i muffinsform

De gangene jeg har en del å gjøre om morgenen, for eksempel hvis jeg skal trene, liker jeg godt å ha noe enkelt, men samtidig mettende å spise til frokost. Etter å ha hentet litt inspirasjon rundt om på nett, først og fremst fra denne siden, kom jeg opp med en oppskrift som bare er å piske sammen og tømme i muffinsform, og så kan det hele stå i ovnen mens du er i dusjen. Helt, helt genialt. Jeg har et muffinsbrett i silikon, og den funker helt supert til dette her.

Denne oppskriften er veldig klønete uten muffinsform, men jeg tror den går an å lage den i en liten ildfast form, da får du én stor omelett istedenfor flere små. Oppskriften som følger, passer til mitt silikonbrett som lager seks muffins. Da har du nok frokost til to, eller nok til både frokost og lunsj til én. Oppskriften kan varieres med alt du ellers digger å ha i en omelett.

Utstyr:

  • Bolle
  • Visp
  • Muffinsbrett
  • Kniv & fjøl

Obligatoriske ingredienser:

  • Tre egg
  • 1 dl melk/vann
  • Salt og pepper

Tilleggsingredienser (bruk minst to-tre av disse):

Avhengig av hva du har i, kommer prisen på alt fra under 10 til 30-40 kr.

  • Brokkolitopper (kjøp frossent på Rema 1000, 7 kr for 500 g!)
  • Pølse (gjerne skinnfri matpølse)
  • Sopp
  • Hva enn du måtte ha av ost – alt passer!
  • Gressløk
  • Skinke
  • Bacon
  • 1/2 rødløk
  • Purre

IMG_8826

Fremgangsmåte:

Som dere ser av bildet, bruker jeg champignon, brokkoli, pølse og gressløk i mine omeletter.

Start med å sette ovnen på 200 grader.

Knekk eggene oppi bollen og hell i melken. Pisk til det er godt blandet, og tilsett det du har av krydder. Ikke bruk mer enn 1/2 ts salt – det er bedre å salte i ettertid enn å bruke for mye.

IMG_8830

Skjær opp det du ønsker å ha i, i små biter. 1 x 1 cm er maksstørrelse.IMG_8832

Dette var voldsomt mye sopp, så jeg brukte bare litt og lagde lunsj av resten.

Ha dette oppi røra og bland godt før du heller over i muffinsformene. Prøv å fordele innholdet noenlunde likt i hver form.

IMG_8834

Sett brettet i ovnen og la det stå i omtrent 20 minutter. Miniomelettene kommer til å reise seg opp av formen, men faller sammen igjen når de tas ut.

IMG_8836

Namnam!

Dette innlegget ble publisert i 0-30 min, 0-40 kr, Frokost, Oppskrifter. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

