Oppskrift: Tomatsuppe uten klumper

Her om dagen fikk jeg lyst på tomatsuppe. Men jeg hadde samtidig lyst til å lage mat, og ikke bare tømme vann i en kjele sammen med pulver. Etter en kikk i kjøleskapet kom jeg fram til at jeg hadde alt jeg trengte til den halvformede oppskriften jeg hadde i bakhodet, og jeg satte i gang. Resultatet ble godt, mettende og ikke minst mye mer spennende enn tomatsuppe fra pose. Jeg lager denne med egg og makaroni hvis jeg har det i skapet. Eggene er viktig for å skape metthetsfølelse, da retten ellers ikke har noe særlig proteiner.

Visste du at proteiner frigjør et hormon i kroppen som gir dobbelt så stor metthetsfølelse som det man får fra karbohydrater og fett?

Utstyr:

  • Kniv & fjøl
  • Kjele på minst 3 liter
  • Stavmikser eller blender (viktig!)

Ingredienser:

Hvis du bruker av det du har i skapet og ikke trenger å kjøpe inn for eksempel smør eller pepper, kommer det hele på 24 kr.

  • 1/2 løk (4 kr)
  • 3 fedd hvitløk (3 kr)
  • 1 spsk smør
  • 2 spiseskjeer tomatpuré (3 kr)
  • 1 boks hermetiske tomater (4 kr)
  • 4 egg (10 kr)
  • melk eller fløte (valgfritt)
  • vann
  • Salt og pepper
  • Krydder og urter (valgfritt)
  • To never makaroni (valgfritt)

IMG_8811

Det første du må gjøre, er å smelte smøret i kjelen mens du finhakker løken og hvitløken.

IMG_8813

Stek på middels sterk varme (jeg bruker 7 av 9)

IMG_8815

Det hele er ferdigstekt når løken er blitt myk og mer gyllen i fargen. Prøv å stoppe før du får den typiske stekte bruke fargen.

IMG_8816

Deretter kan du ha i de hermetiske tomatene og spiseskjeene med tomatpuré. Fyll deretter hermetikkboksen det har vært tomater i, helt opp med vann, og tøm det oppi kjelen. Dersom du har melk eller fløte, kan du fylle boksen halvveis opp med dette en gang til og ha det også oppi.

IMG_8818

Her tilsetter du også det du har av pepper, salt, krydderblandinger og urter. Jeg bruker ca én teskje pepper og salt, to teskjeer Natvigs Krydderblanding, og en til to spiseskjeer med Provence-krydder, som er en urteblanding av timian, rosmarin, merian, basilikum, oregano og persille.

Kok opp. La deretter suppen koke i fem minutter. Dette er viktig for å få frem smaken.

IMG_8819

Du har kanskje lurt på hvordan den skal bli klumpefri? Jeg har stavmikser, du har kanskje blender. Jeg putter bare stavmikseren nedi kjelen og har den på lav hastighet til suppen ser jevn og glatt ut. Hvis du har blender, kan du bare helle alt over i blenderen og blende til den ser glatt ut, og så helle tilbake oppi kjelen.

IMG_8821

Nå er det på tide å koke egg! Jeg har en eggtimer som man legger nedi sammen med eggene, som så viser hvor langt inn eggene har stivnet. Vil du ha i makaroni, har du det oppi suppekjelen nå. Kok til eggene og makaronien er ferdig kokt, ha over i en skål og server.

IMG_8822

Dette innlegget ble publisert i 0-30 min, 0-40 kr, Oppskrifter, På hybelkjøkken. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

