Oppskrift: Minipizza i muffinsformer

Pizza er en velkjent italiensk rett som rett og slett var restemat på en brødaktig bunn. I dag er imidlertid pizza spist over store deler av verden, og de fleste av oss har en favoritt. Her om dagen satt jeg på http://www.stumbleupon.com og fant en oppskrift på pizzamuffins. Det så veldig enkelt ut, og jammen så de ikke gode ut også, så dette bestemte jeg meg for å prøve. Originaloppskriften finner du her.

Helt ærlig husker jeg ikke helt hva alt dette kostet, men de fleste ingrediensene er billige. Det eneste er mozarellaosten og pepperonien som koster ganske mye. Jeg tipper på at prisen til sammen ligger på rundt 70-80 kr, dersom du har mel og bakepulver og slikt.

 

Utstyr:

  • Muffinsformer (aller best er det med et muffinsbrett i metall, men slike i papir fungerer. Det var det jeg brukte. Det anbefales imidlertid ikke, så hvis du finner et muffinsbrett, er det en stor fordel.)
  • Ovn
  • Bakebolle og sleiv
  • Desilitermål

 

Ingredienser:

  • 3,5 dl mel (jeg brukte 1 dl sammalt mel og 2,5 dl siktet mel, for å gjøre det hele litt mektigere).
  • 1 1/2 ts bakepulver
  • 1/2 ts salt
  • 1-2 ts pizzakrydder (fåes på glass. Alternativt: oregano, persille, rosmarin. Det du har i skapet.)
  • 3,5 dl melk
  • 2 egg
  • 3,5 dl revet mozarella
  • 2,4 dl pepperoni i små biter (kan byttes ut med det du ønsker av annet kjøtt, f.eks. skinke, kjøttdeig, kylling osv.)
Fremgangsmåte: 

 

Start med å sette ovnen på 175 grader.

Bland sammen mel, bakepulver og krydder. Visp eggene og bland i melken. Tilsett halvparten til det tørre, og rør til det ikke er noen klumper. Tilsett så resten, og rør igjen til det ikke er klumper. Dette er den letteste måten å blande våte og tørre ingredienser.

Ha så i pepperonien og mozarellaen. Rør alt godt sammen, og la det stå i 10 minutter. Deretter har du røren i muffinsformene. Alt dette ble til sammen 24 vanlig størrelse muffinsformer. Ettersom jeg kun hadde papirformer, måtte jeg bruke to former utenpå hverandre for at ikke røren skulle flyte utover. Fyll formene ca. 3/4 fulle, siden bakepulveret gjør at muffinsene sveller.

Sett så muffinsene i ovnen. Her skal de stå i ca. 20 minutter, til de har blitt gyldne. Smaker supergodt, og er utrolig praktiske i størrelsen!

 

Det eneste minuset med denne oppskriften slik jeg lagde den, er papirmuffinsformene. Det nederste av muffinsene satt nemlig igjen i papiret. Dette kan sikkert løses på en eller annen måte, men jeg er ikke sikker på hvordan. Det enkleste er nok dermed å bruke et muffinsbrett og bare smøre det godt først.

Dette innlegget ble publisert i 30-60 min, 66 - 80 kr, Oppskrifter. Bokmerk permalenken.

2 svar til Oppskrift: Minipizza i muffinsformer

  1. Felicia sier:

    Thank you for the feature!

Legg igjen en kommentar

