Oppskrift: Vårruller med kylling – uten frityrgryte

I dag blir det vårruller med kylling til middag! Oppskriften er for to personer, og som du sikkert ser, er den veldig enkel å justere opp eller ned, ut fra hvor mange du skal lage til.

Utstyr:

  • Skarp kniv & skjærefjøl (dette kan lages med en hvilken som helst kniv, men en svært skarp er å anbefale – pass fingrene!)
  • To kjeler
  • Stekepanne

Egentlig skal dette lages med wok og frityrgryte, men siden jeg ikke har frityrgryte og de fleste av dere sikkert ikke har wok heller, skriver jeg hvordan dette helt fint og enkelt kan tilberedes uten slikt fancy utstyr.

VIKTIG! Ikke gå fra gryten med varm olje, det kan ta fyr. Da må du IKKE helle på vann, men heller sette på lokket, og hvis ikke det går, hell på mel. Melet legger seg da i  et tykt lag oppå og slukker flammene.

Én ting jeg vil si før jeg begynner er at når man har med rå kylling å gjøre, bør man være veldig nøye med hygienen – fjølen og kniven du bruker, må du vaske før du bruker den til noe annet hvis den har vært i kontakt med kyllingen.

Pris: Ca. 100kr (eller 50kr per person)

Ingredienser for to personer:

  • To kyllingfileter (First Price, 117kr for 2,2 kilo. Det blir ca. 15 kr per filet, eller 30 kr tilsammen her)
  • To store gulrøtter (Firstprice, 13kr for 1 kg. Det blir ca. 4 kr)
  • En purre (8 kr)
  • Litt hvitløk (til marinade, ca. 3 kr)
  • Litt ingefær  (til marinade, ca. 2 kr)
  • Soyasaus (til saus, 30kr for 0,75 L)
  • Oystersauce (til saus, 35 kr for 0,6 L)
  • En liter eller to med matolje (rapsolje, til frityrsteking, enten du har frityrgryte eller ikke, First Price 33 kr for 2 L)
  • Vårrulldeig (30 kr for 40 ark)
  • 1,5 dl ris (First Price, 19 kr for 5 kg, ca. 2kr)
  • Ett egg
  • God tid!

Trikset her er å kjøpe det du kan fra First Price og så ta en tur til den nærmeste eksotiske butikken som selger asiatiske varer. Der finner du blant annet svært billige grønnsaker og sauser. Oyster saucen og soyasausen bruker jeg ikke så mye av her, så den regner jeg ikke fullt med i den endelige prisen, ettersom de holder til mange flere måltider.

Fremgangsmåte:

Start med å skjære kyllingen i små terninger og ha det i en bolle. Tilsett ett til to fedd presset hvitløk og litt finhakket ingefær, og en spiseskje olje. Dette er marinaden, og dette skal stå en stund – gjerne mens du skjærer opp grønnsakene og varmer stekepannen/woken. Det er viktig at du vasker fjølen etter at du har skåret opp kyllingen, før du hakker ingefæren.


Ta ut vårrulldeigen av fryseren, ta den ut av plastikken og pakk den godt inn i et fuktig håndkle, slik at den holder seg fuktig, da blir den mye lettere å bruke.

Mens dette får stå, hakker du gulrøttene og purren. De skal skjæres i tynne, tynne strimler, og du skal ha omtrent like mye strimler av dette som du har kylling – gjerne litt mer. Purren er det viktig at du skyller etter at du har hakket opp, ettersom det ofte skjuler seg jord under bladene.

Nå er du klar for å steke! Sett stekepannen (eller woken) på platen, og varm den opp og ha i olje. Så steker du kyllingen til den er omtrent gjennomstekt, før du har i grønnsakene og steker videre til disse er myke. Ha i en god slump oystersauce (gjerne fem-seks spiseskjeer) og tilsvarende med soyasaus. Smak til slik du liker det, krydre eventuelt med litt salt og pepper.  (Oyster og soya pleier å være ganske salt av seg selv.) Stek så til alt vannet er ute.

Mens dette steker, fyller du en kjele med olje – ca. fem cm, slik at det vil dekke vårrullene. Oljen skal være så varm at den freser når du tar nedi en tresleiv, men ikke så varm at den koker av seg selv. Ha på lokk på gryten, da går oppvarmingen mye fortere. Mens du venter på dette kan du kikke på denne dragen! Jeg fant ut at oljen var på passe temperatur når den var like varm som halv styrke på platen (fem av ni). Hvis platen er for varm, ender du bare opp med å svi vårrullene og ødelegge en plastikkøse i panikken. (Plastikk på vårruller er ikke godt.)

Ja, det grå er plastikk.

Pisk egget med en gaffel i en kopp. Egget bruker du til å lime fast spissen på deigen i resten av rullen. Pakk vårrullene inn i deigen. Ta en liten mengde – ca. én spiseskjeer – i det ene hjørnet av vårrulldeigen, og rull som følger:

Nå tar du altså litt egg på fingeren, tar det på spissen og ruller ferdig. Voila!

Her begynte det å gå galt for min del. Jeg lagde to vårruller som jeg prøvde å ha i oljen – og det freste så mye at jeg var redd for å få olje over hele meg. Oljen skal altså IKKE være så varm at den BRÅKER når du har nevnte tresleiv nedi. Men joda, jeg har da likevel oppi vårrullene, det freser, og før jeg vet ordet av det, er de helt svarte. I panikk tar jeg det første jeg får tak i – en øse i plastikk… – og bruker den til å få opp vårrullene. Dette var lettere sagt enn gjort, for plastikken satte seg jo fast i både vårrullene og i bunnen av kjelen. Plastikk er jo ikke laget for å overleve et oljebad. Ups. Men jeg fikk nå opp vårrullene, skrudde ned varmen (fra 7,5 til 4…) og fortsatte.

Ha så oppi fire-fem vårruller av gangen (gjør gjerne dette mens du fortsatt ruller), og ta dem ut når de har omtrent denne fargen:

Oljen skal være så varm at det bobler rundt dem når du har dem nedi, og de skal bli sprø nesten med en gang, men de skal være oppi i et minutt eller to før de får denne fargen.

Et lite tips er å gjøre som meg; test med én vårrull først, slik at du ikke ødelegger halvparten av maten dersom det skulle gå galt!

Nå kan du sette på risen også, og da er den sannsynligvis ferdig samtidig som vårrullene.

Serveres med soyasaus og sweet chillisauce til. Da jeg var ferdig, var det blitt 18 spiselige vårruller – og to uspiselige.

Liten fun fact til slutt: Hvis du har så mye som en halv t-skje vann oppi oljen mens den er varm, spruter det VELDIG og du får olje utover hele kjøkkenet – og deg selv, hvis du er uheldig. Trust me. Ikke ha vann i varm olje. La oljen kjøle seg ned en god stund før du heller den i en tom melkekartong eller flaske og kaster i søpla (VENT til oljen er kjølig nok så den ikke smelter seg gjennom noe). Ikke tøm det i vasken, da risikerer du at vasken blir tett.

Spis pent! Skriv gjerne en kommentar hvis du har prøvd å lage dette og fortell hvordan det gikk med deg!

Dette innlegget ble publisert i 60-120 min, 80 - 110 kr, Oppskrifter. Bokmerk permalenken.

2 svar til Oppskrift: Vårruller med kylling – uten frityrgryte

  1. Eline :) sier:

    Det ser godt ut:) Har selv laget vårruller mange ganger før og et godt tips er å lage mange når man først er i gang, slik at man kan fryse ned og tine i travle eksamensperioder:) det er også godt med chili i:) jeg bruker også kål og tynne eggnudler som er billig og som gjør at posjonen blir litt drøyere:)

  2. Tilbaketråkk: Eksperiment: Halvveis i uka! Også kjent som dagen jeg svidde middagen. | Tinas mat

Legg igjen en kommentar

